vetovoimainen tyonantaja

Kuinka olla vetovoimainen työnantaja?

3 Min (603 sanat)
henkilöstöhallinto, kohderyhmä, rekrytointi, työnantajabrändi, Työnantajan imago, työnantajan vetovoimaisuus, Työnantajarändäys,
vetovoimainen tyonantaja
Unsplash

Tämän artikkelin luettuasi tiedät, miten olla vetovoimainen työnantaja! Käymme läpi miten työnantajabrändi luo vetovoimaisuutta ja kuinka lähestyä juuri sinun yrityksesi kohderyhmää. 

Mitä työnantajabrändi on ja miten se vaikuttaa työnantajan vetovoimaisuuteen?

Ollaksesi vetovoimainen työnantaja, ensiksi on hyödyllistä tietää, mikä työnantajabrändi on. Työnantajabrändi on yrityksen imago. Kyseinen imago määrää, haluavatko ihmiset työskennellä kyseisessä yrityksessä vai eivät.

Mitä voimakkaampi brändi on, sitä helpompaa yrityksen on palkata työntekijöitä, ja sitä paremmat asiantuntijat yrityksessä haluavat työskennellä. Yrityksen kannalta tämä on oleellista, koska: paremmat työntekijät =  paremmat taloudelliset tulokset. (Työnantajarändistä pääset lukemaan lisää täältä)

Työnantajabrändin määrittely

Nyt kun tiedät, että työnantajabrändi tarkoittaa yrityksen yleistä imagoa, tietenkin tahdot selvittää miten sitä muutetaan. Ennen sitä, on kuitenkin tärkeää selvittää, mitä sinun tulisi muuttaa sekä millaisen imagon olet jo luonut yrityksesi toiminnalle ja kokonaisuudelle.

Jokaisella yrityksellä on sisäinen työnantajabrändi eli se, miten yrityksen työntekijät näkevät ja kokevat työnantajansa. Tämän lisäksi jokaisella yrityksellä on myös ulkoinen työnantajabrändi, eli kuinka potentiaaliset työntekijät näkevät yrityksen. 

Nyt sitten siihen, miten näitä kahta muutetaan. Vetovoimaisella organisaatiolla on visio omasta työnantajabrändistään, sekä ymmärrys siitä millainen yritys se haluaa olla. Voidaksesi rakentaa omaa imagoasi, sinun tulee tietää missä olet tällä hetkellä, ja mihin suuntaan haluat kulkea. Työnantajabrändin määrittelystä voi lukea enemmän täältä.

Vetovoimainen työnantaja tuntee kohderyhmänsä

vetovoimainen tyonantaja
Unsplash

Ensimmäisessä kappaleessa saimme tietää, että oman organisaation muuttamisen aloittamiseksi on tarve visioida työnantajabrändi. Visioon perustuen on luotava myös toimintasuunnitelma, mutta sekään ei yksinään vielä riitä. Jotta visio työnantajabrändistä voisi täyttyä, toimintasuunnitelma on luotava omaa kohderyhmää silmälläpitäen. Organisaation on tiedettävä ketä se haluaa puhutella visiollaan. 

Työnantajabrändäyksen viehätys muodostuu erilaisten kohderyhmien oikeanlaisesta puhuttelusta, jolla heidät saadaan kiinnostumaan työnantajasta tai organisaatiosta.” -Kersti Vannas

Mikäli yritys lähtee etsimään nuorta työntekijää sanomalehteen painetulla ilmoituksella, hän on harhapoluilla, sillä useimmat nuoret eivät enää lue paperisia sanomalehtiä. Huonosti laskelmoidun rahan tuhlauksen sijaan, työnantajan tulisi tuntea potentiaaliset työntekijänsä paremmin. Tietää mitä he tykkäävät tehdä, mikä heitä motivoi ja miten he viettävät vapaa-aikaansa. Kohderyhmän tuntemisesta voit lukea lisää täältä

Kuinka vetovoimainen työnantaja jää kohderyhmän mieleen? 

Nyt kun tiedät perusteellisesti millainen kohderyhmäsi on, seuraava tehtäväsi on herättää heidän huomionsa. Kuinka huomio kiinnitetään riippuu suuresti kohderyhmästä.

Esimerkin vuoksi voimme kuvitella, että kyse olisi opiskelijasta tai hiljattain valmistuneesta henkilöstä. Tällaisessa tapauksessa sosiaalinen media on yksi tehokkaimmista alustoista, jota yritys voi hyödyntää. Tähän liittyy sisällön jatkuva tuottaminen ainakin sellaisissa peruskanavissa kuin Facebook, Instagram ja Youtube. 

Tämän lisäksi hyvin tehty brändivideo ja kohderyhmää silmälläpitäen laadittu työpaikkailmoitus auttaa kohderyhmän mieleen jäämisessä.

Kuinka sitouttaa* oma kohderyhmä rekrytointia varten?

Tällä hetkellä yrityksesi käyttää jo kaikkia niitä työkaluja, joilla se voi saavuttaa oman kohderyhmänsä. Valitettavasti se ei aina riitä vielä siihen, että he tulisivat sinulle heti töihin. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että sinulla olisi verkossa kunnollinen Ura meillä tai Rekrytointi sivu. Niiden tulisi puhutella kohderyhmää, ja tehdä hakemisesta mahdollisimman helppoa. 

vetovoimainen tyonantaja
Unsplash

Esimerkkinä, kuvittele, että nuorukainen on ihastunut mukavaan tyyppiin, ja tunne on molemminpuolinen. Poika on ollut jo kuukausia paras versio itsestään. Sitten eräänä päivänä hän päättää kosia ihastustaan. Kun se päivä viimein saapuu, hän heittää sormuksen päin ihastuksen naamaa ja kysyy “No mennäänkö naimisiin vai ei, häh? Älä mietiskele, vaan sano jo!” Voit varmaan arvata miten kosinnan kohde tähän reagoi? 

Sama pätee yrityksiin ja niiden kohderyhmiin. Kohderyhmä on ihastus, ja työpaikkailmoitus on kihlasormus.  

  • *Sitouttamiseen liittyen kannattaa huomioida englannin kielinen termi engagement, jolla tarkoitetaan kohderyhmän sitouttamista. 

Instarin asiantuntijan Kersti Vannaksen kommentit: 

Organisaation työnantajabrändin luominen tai parantaminen ei ole pikaprojekti, vaan se vaatii yritykseltä ennen kaikkea järjestelmällistä ja harkittua tekemistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme päässeet näkemään, kuinka markkinat ja työntekijöiden odotukset ovat muuttuneet. Eilisen erinomainen työnantajabrändi ei ole sitä välttämättä enää huomenna. Työnantajabrändiä tulee pitää aktiivisesti elossa. 

Mikäli tiedätte tai tunnette, että organisaationne tarvitsisi Urasivun, imagon auditoinnin, arvoehdotuksen tai haluatte yksinkertaisesti neuvoa työnantajabrändäykseen liittyen, kääntykää rohkeasti puoleemme. 

Herman Koppel

Seuraa meitä somessa!

LinkedIn | Instagram | Facebook

Luitko jo?

Digitalisaatio ja työnteon uusi todellisuus

Miten työnantajan imagon vetovoimaisuutta mitataan?

Tietääkö yrityksesi kohderyhmä, että olette olemassa?