Työnhakijoiden kohtelu rekrytoinnissa heijastelee yrityksesi arvoja

2 Min (452 sanat)
hakijakokemus, instar, nuori työntekijä, Työnantajarändäys, vastuullisuus,

Oikotien vastuullisuuskahvit kulkivat 26.10. teemalla hyvä hakijakokemus. Vastuullisuuskahvit on suunnattu kaikille Vastuullinen työnantaja -kampanjan jäsenille ja sen tarkoituksena on keskustella työelämän vastuullisuusteemoista asiantuntijoiden johdolla. Tilaisuutta luotsaa Oikotien Hanna Auvinen ja tällä kertaa kanssamme keskustelemassa hakijakokemuksesta oli Merru Tuliara (Henkilöstöpalveluyritysten liitto), Mikko Niiranen (Destia) ja Anne-Mari Rajala (YLE).

Henkilöstöpalveluiden liiton (HPL) toimitusjohtaja Merru Tuliara puhui rekrytointien vastuullisuudesta ja kuinka noin 400 henkilöstöpalveluyritystä kattavassa HPL:ssä huolehditaan hyvästä hakijakokemuksesta. Tuliaran mukaan on erityisen tärkeää panostaa nuorten ja vieraskielisten hakijakokemukseen. Nuorilla työnhakijoilla kysymyksessä saattaa olla ensimmäinen työpaikka, joten on tärkeää olla sensitiivinen, ettei nuoren itsetunto työnhaussa saa kovia kolauksia ainakaan huonosti toteutetun rekrytoinnin takia. Vieraskielisten kanssa taas täytyy panostaa erityisesti selkokieliseen viestintään ja muistaa, että joskus itsestäänselvyyksiltäkin tuntuvia asioita on syytä sanoittaa ääneen. Vastuullisessa rekrytoinnissa Tuliara halusi korostaa läpinäkyvää prosessia, syrjimättömyyttä sekä rekrytoijien asiantuntevuutta – tulipa hakija valituksi tai ei, kokemuksen tulisi olla hyvä. Viestinä on ensiarvoisen tärkeää rekrytoinnin kaikissa vaiheissa. Tuliara tiivisti puheenvuoronsa:

“Vastuullisuus rakentuu pienistä teoista ja siksi sitä voi lähteä rakentamaan pala palalta!”

Yli 1600 ihmistä Suomessa työllistävä infra-alan yritys Destia luottaa rekrytoinnissaan arvoihin. Destian HR-spesialisti Mikko Niiranen painotti, että yrityksellä tai organisaatiolla tulee olla selkeä rekrytointiprosessi, josta kaikki rekrytointiin osallistuvat ovat tietoisia. Kun prosessi on johdonmukainen ja kirkas, se näyttäytyy sellaisena myös hakijalle. Sen lisäksi on syytä miettiä hakijan mahdollista urapolkua yrityksen sisällä ja sanoittaa kaikki etenemismahdollisuudet haastattelussa, jotta hakija voi rakentaa selkeän kuvan kehittymismahdollisuuksistaan. Kaikki kuitenkin lähtee aina selkeästä ja rehellisestä työpaikkailmoituksesta, joka vastaa yrityksen arvoja ja kertoo hakijalle yrityksestä sekä haettavasta positiosta kaiken oleellisen. Niirasen mukaan:

“Rekrytointi on monen asian summa ja hyvä hakijakokemus koostuu pienistä puroista.”

YLE:n viestinnän asiantuntija Anne-Mari Rajala jakoi kokemuksiaan rekrytoijana suuressa mediayhtiössä, jolla hän kokee olevan suuren yhteiskunnallisen vastuun nuorten työelämätaitojen kehittämisessä. Myös Yle luottaa vastuullisessa rekrytoinnissa arvoihin, yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoiseen kohteluun ja empatiaan. Tavallisesti Rajala antaa jokaiselle ei-valitulle hakijalle henkilökohtaista palautetta, mutta yli 300 hakemusta saaneessa rekrytoinnissa hän huomasi resurssien olevan rajatut jokaiselle vastaamiseen. Siksi Yle järjesti erillisen palautewebinaarin, johon ilmoittautui yli sata kyseiseen tehtävään hakenutta kuuntelemaan, kuinka työnhaussa voisi onnistua paremmin. Rajala kannustaakin yrityksiä järjestämään palautetilaisuuksia hakijakokemuksen parantamiseksi. 

Instarin toimitusjohtaja Kersti Vannas päätti vastuullisuuskahvien asiantuntijapuheenvuorot puhumalla siitä, millaista arvoa hakijakokemukseen panostaminen tuottaa konkreettisesti. Esimerkiksi brittiläinen teleyritys Virgin media huomasi, että huonolla hakijakokemuksella on suora vaikutus myös asiakaskokemukseen, sillä 18 % heidän hakijoistaan oli samalla heidän asiakkaitaan. Huonosti toteutettu rekrytointi teki kuluttajista äkkiä ex-kuluttajia. Hakijat voivat olla joko yrityksen positiivisia lähettiläitä tai antilähettiläitä, riippuen siitä, kuinka heidät on rekrytoinnin vaiheissa kohdattu. Työpaikkailmoituksissa täytyy viestiä yrityskulttuuria ja arvoja totuudenmukaisesti ja pitää huoli, että ne vastaavat samalla työntekijöiden kokemuksia. Valehtelusta jää äkkiä kiinni nopealla digiaikakaudella.

“Hakijakokemus on yksi pala isoa palapeliä, mutta siihen sijoittaminen on tärkeää työnantajan houkuttelevuuden lisäämiseksi ja työnantajabrändin vahvistamiseksi.”

Käy tutustumassa myös muihin Instarin artikkeleihin:

Vahvan työnantajakuvan hyödyt – 5 parasta syytä kehittää vahva työnantajabrändi

Kuka karttaa nuoria? – Nuorten työntekijöiden palkkaamisesta

Seuraa meitä somessa!

LinkedIn | Instagram | Facebook