tyonantajakuvan kehittaminen

Työnantajakuvan kehittäminen – Mitä Instar käytännössä tekee?

4 Min (896 sanat)

Instar on Suomessa varsin uusi toimija, eikä Suomessa ole toistaiseksi ainoatakaan vain ja ainoastaan työnantajakuvan kehittämiseen keskittynyttä konsultointitoimistoa. Tässä artikkelissa kerromme mitä työnantajakuvan kehittäminen Instarin kanssa konkreettisesti tarkoittaa ja miten hyvä työnantajakuva hyödyttää sinunkin organisaatiotasi. 

Mistä Instarin työnantajakuvan kehittämisen palvelu sai alkunsa? 

Instar on Suomessa uusi työnantajabrändäykseen keskittynyt toimija, mutta olemme ehtineet kartuttaa vakaata kokemusta kiinnostavien asiakasprojektien parissa jo vuodesta 2007 asti. Instar toimii tällä hetkellä Suomessa ja Baltiassa. 

Kersti Vannas perusti Instar Employer Branding Consulting Oü:n Tallinnassa vuonna 2007, Viron ensimmäisenä työnantajabrändäykseen keskittyneenä konsultointuyrityksenä. Vaikka alku oli hiukan hidas, ennen kuin asiakkaiden kohderyhmä ymmärsi miten Instar hyödyttää asiakkaitaan käytännössä, sen jälkeen kasvu on ollut vakaata ja nykyisin Instarin tiimi on kuusi henkinen.

Kersti jatkaa yhä edelleen Instarin toimitusjohtajana ja projektien ensisijaisena vetäjänä. Kersti on julkaissut yli 100 työnantajakuvaa käsittelevää artikkelia, sekä esiintynyt useissa kansainvälisissä alan konferensseissa aina Italiasta Venäjälle asti. Baltiassa Kersti on tunnustettu alan mielipidevaikuttaja sekä luennoitsija. Hän on myös on Suomen HR-ammattilaisten järjestön HENRY:n jäsen sekä Virossa toimivan henkilöstöjohtamisen ammattilaisten järjestön PARE:n jäsen.

Instar on valittu Eurooppalaisten työnantajabrändiagentuurien liiton EAEBA:n jäseneksi. Jokaisessa maassa voi olla kerrallaan vain yksi EAEBA:n edustaja kerrallaan. EAEBA:n jäsenyys mahdollistaa sen, että Instar voi tarjota asiakkailleen kansainvälistä huippuosaamista niin Suomessa kuin Virossakin. 

tyonantajakuvan kehittaminen
Unsplash

Mitä Instar käytännössä tekee? 

  1. Työnantajan sisäisen ja ulkoisen vetovoimaisuuden tutkimukset
  2. Työnantajabrändäys, ts. työnantajakuvan kehittäminen
  3. Koulutukset henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja yritysten johdolle 

Työnantajan vetovoimaisuuden tutkimukset

Suoritamme vuosittain työnantajan vetovoimaisuuden tutkimuksia Virossa, ja tutkimustulosten perusteella palkitsemme vuosittain vuoden vetovoimaisimmat työnantajat.

Meiltä saat niin sisäiset kuin ulkoisetkin vetovoimaisuuden tutkimukset, jonka lisäksi julkaisemme vuosittain päivittyviä ranking listoja, joiden avulla voit selvittää kuinka vetovoimainen työnantaja yrityksesi on kilpailijoihinsa verrattuna.

Teemme tutkimuksia sekä eri alojen opiskelijoiden, että jo pidempään työelämässä viihtyneiden työntekijöiden keskuudessa. Näin tutkimuksemme tarjoavat kattavan kuvan nykytilanteen lisäksi myös siitä, millaiset yritykset kiinnostavat tulevaisuuden työntekijöitä.

Koulutusalat, joilta julkaisemme vetovoimaisimpien työnantajien selvitykset:

  • Oikeustiede
  • Tietotekniikka
  • Lääketiede
  • Tekniikka
  • Kauppakorkeakoulu
  • Humanistiset tiedekunnat
  • Ammattikorkeakoulut 

Työnantajan vetovoimaisuuden tutkimus antaa yritykselle mahdollisuuden selvitää kuinka näkyvä se on kilpailijoihinsa verrattuna, ja saatte tietää kuinka vahva brändinne on.

Kun työnantajan brändi on vahva, se saa palkattu helpommin alansa huippuosaajia, jotka todella haluvata sitoutua yritykseen, ja täten vahva tynantajabrändi laskee rekrytoinnin kuluja, jonka lisäksi sitoutuneet ja motivoituneet työntekijät tekevät organisaation toiminnasta taloudellisesti tuottoisampaa. 

Työnantajan vetovoimaisuuden tutkimus on hyvä suorittaa vuosittain, jotta organisaation on mahdollista nähdä onko sen brändityö tepsinyt ja listasija noussut, vai tarvitaanko mahdollisesti työnantajabrändistrategiaan muutoksia parempien tulosten saavuttamiseksi jatkossa. 

tyonantajakuvan kehittaminen
Unsplash

Työnantajakuvan kehittäminen – Kohti parempaa työnantajabrändiä

Työnantajabrändäys tarkoittaa strategista työskentelyä yrityksen työnantajakuvan kanssa. Työnantajabrändäykseen liittyvät yrityksen rekrytointikanavien ja kampanjoiden visuaalisen ilmeen lisäksi työnhakija- sekä työntekijäkokemuksen arviointi ja niihin panostaminen.

Työnantajabrändäys on pitkäjänteistä työtä, ja siinä mielessä se eroaa huomattavasti esimerkiksi rekrytointikampanjasta, vaikka rekrytointikampanjat voivatkin toimia osana työnantajabrändäystä. 

Työnantajabrändäys projektin osana kartoitamme aina organisaation lähtötilanteen ja tavoitteet, sekä odotukset, realiteeti ja kohderyhmän. Näiden perusteella lähdemme työstämään juuri teidän organisaationne näköistä brändiä ja sitä miten se toteutetaan niin talon sisä- kuin ulkopuolellakin, jonka jälkeen analysoimme brändäyksen tuloksia. 

Työnantajakuvan kehittäminen on tavoitehakuista toimintaa, jota toteutetaan ensisijaisesti sisältä ulospäin.  Työnantajabrändäyksen tavoitteena on osallistaa työntekijät osaksi hyvän organisaatiokulttuurin luomista ja varmistaa, että työntekijöiden työtyyväisyys olisi mahdollisimman hyvä. Tyytyväiset työntekijät toimivat tutkitusti yrityksen työnantajabrändin lähettiläinä. Työnantajan lähettiläs kertoo yrityksestä hyviä asioita eteenpäin kohtaamilleen ihmisille niin kasvokkain, kuin sosiaalisessa mediassakin. 

Tämän lisäksi työnantajabrändin tarkoituksena on vastata talon sisällä sellaisiin kysymyksiin kuin keitä me olemme ja mitkä ovat meidän arvomme ja tavoitteemme. Kun yritys itse tietää vastaukset näihin kysymyksiin, sen on helpompi kommunikoida arvonsa ja tavoitteensa työntekijöilleen, ja sitä kautta varmistua siitä, että kaikki organisaation jäsenet ovat kulkemassa yhdessä samaan suuntaan. Omalta osaltaan vahva työnantajabrändi siis myös auttaa organisaation jäseniä todella sitoutumaan yhteisiin tavoitteisiin parempien tulosten luomiseksi. 

Koulutukset henkilöstöhallinnon ammattilaisille ja organisaation johdolle 

Instar tarjoaa asiakkaan toiveisiin sopivia koulutuksia työnantajakuvan kehittämiseen kehittämisen liittyen. Jotta työnantajabrändiä voidaan menestyksekkäästi kehittää, tarvitaan koko organisaation tukea. Tarvitaan johtajia, jotka ymmärtävät työnantajabrändäyksen konkreettiset hyödyt yrityksen menestykselle, sekä sen miten hyvä työnantajakuva voi palvella yrityksen menestystä, sekä henkilöstöhallinnon asiantuntijoita, joilla on selkeä kosketus yrityksen työntekijöihin. 

Tällä hetkellä Instarilla on Suomessa käynnissä LaaS alustalta löytyvä kolmiosainen Employer Branding Kickoff 2021, joka on tarkoitettu työnantajabrändäystä johtaville sekä sen kanssa käytännössä työskenteleville organisaatioiden jäsenille. Employer Branding Kickoffiin kuuluvat mm. 5 videovinkkiä työnantajabrändäyksen kansainvälisistä trendeistä, Virtual Vafé, jossa johdatetaan osallistujat työnantajabrändäyksen maailmaan, sekä Audit & tehoneuvonta, jossa puolestaan käsitellään yritysten kysymyksiä ja annetaan yrityksen omaan työnantajabrändäykseen liittyviä parannus ehdotuksia henkilökohtaisesti. 

Monipuolinen asiakaskunta 

Kohtaamme varsin yleisesti harhaluuloa siitä, että työnantajakuvan kiillottaminen olisi varattu vain suuryrityksille joilla on satoja työntekijöitä. Todellisuudessa jokainen työnantaja hyötyy hyvästä työnantajabrändistä kokoon katsomatta. Jos teillä on työntekijöitä, teillä on myös työnantajabrändi. Hyvä työnantajabrändi varmistaa sen, että työntekijänne viihtyvät työssään ja ovat tuottavampia, jonka lisäksi se vähentää mahdollisten tulevaisuudessa tapahtuvien rekrytointien kustannuksia huomattavasti.   

Instar on toteuttanut projekteja ja toiminut yhteistyössä hyvin erilaisten toimijoiden kanssa. Meillä on paljon pienempi- ja suurempikokoisia asiakkaita yritysmaailmasta, valtion ja kunnallishallinnon toimijoita, sekä myös voittoa tavoittelemattomia järjestöjä.

Virossa asiakkaisiimme ovat kuuluneet muiden muassa: 

  • Pankkikonsernit Nordea ja SEB
  • Teknologiayritykset Derivco, Breakwater sekä Icefire
  • Julkisen sektorin toimijat Viron työttömyyskassa, Viron puolustusministeriö, sekä Itä-Tallinnan keskussairaala
  • Energiateollisuuden alalta Elering ja Empower 
  • Turvallisuusalan palveluntuottaja G4S
  • Majoituspalveluita tarjoava Viru Sokos Hotel
  • Kolmannen sektorin järjestö Estonian Human Rights Centre
tyonantajakuvan kehittaminen
Unsplash

Tavoitteena loistava työnantajakuva

Meidän työtämme on luoda upeita työnantajabrändejä, jotka kumpuavat suoraan organisaation ytimestä. Organisaatio koostuu sen jäsenistä, eikä menestyksekäs toiminta ole pitkällä aikavälillä mahdollista ilman sitoutunutta ja motivoitunutta henkilökuntaa joka jakaa yhteiset arvot ja tavoitteet. Me teemme näkyviksi sen mikä kaikki luo työntekijöidenne työntekijäkokemuksen, mistä teidän työnatnajabrändinne koostuu ja miten sitä voisi parantaa, ja annamme teille avaimet alanne huipputekijöiden löytämiseen myös jatkossa. 

Mikäli haluaisit kysyä lisätietoja Instarin työnantajakuvan parantamiseen liittyvistä palveluista, haluaisitte mittauttaa oman vetovoimaisuutenne työnantajana, organisaationne kaipaisi oman työnantajabrändinsä kirkastamista, laita rohkeasti viestiä joko Kerstille osoitteeseen kersti.vannas@instar.fi tai työnantajabrändäyksen asiantuntijallemme Mariannille osoitteeseen mariann.nagatsu@instar.fi

Käy tutustumassa myös muihin Instarin artikkeleihin:

Miten työnantajan imagon vetovoimaisuutta mitataan?

Kuka karttaa nuoria? – Nuorten työntekijöiden palkkaamisesta

Seuraa meitä somessa!

LinkedIn | Instagram | Facebook